Legendy PRL
Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star” – dawne polskie zakłady motoryzacyjne specjalizujące się w produkcji lekkich i średnich samochodów ciężarowych, które miały swoją siedzibę w Starachowicach. Ich głównym sukcesorem w zakresie fabryki w Starachowicach jest spółka MAN Bus. Zakłady powstały w 1948 roku jako przedsiębiorstwo państwowe, na bazie Zakładów Mechanicznych w Starachowicach założonych w 1920 roku, produkujących w okresie międzywojennym armaty oraz ramy do samochodów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie. Otrzymały początkowo nazwę Fabryka Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego i mieściły się w Starachowicach. Były tam produkowane samochody ciężarowe marki „Star”, poczynając od Star 20 z 1948 roku. W 1981 roku wyprodukowano 500-tysięczną ciężarówkę.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Ci%C4%99%C5%BCarowych_%E2%80%9EStar%E2%80%9D
Jelcz – polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne z siedzibą w Jelczu-Laskowicach w powiecie oławskim w województwie dolnośląskim oraz marka samochodów ciężarowych i autobusów. Od lat 50.
do 2001 roku samochody ciężarowe i autobusy pod marką Jelcz były
produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe Jelcz S.A., a
następnie przez spółki zależne. Produkcja autobusów została zakończona w
2008 roku, a produkcja samochodów ciężarowych jest kontynuowana przez
Jelcz Sp. z o.o. (dawniej Jelcz – Komponenty Sp. z o.o.), która w 100%
należy do Huty Stalowa Wola SA. Są to głównie specjalizowane wojskowe pojazdy średniej i dużej ładowności. Spółka należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz
Tatra trucks a.s. – czeskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej założone w 1850 roku przez Ignáca Šustala. Geneza powstania Tatry sięga roku 1850, kiedy to Ignác Šustala założył warsztat zajmujący się wytwarzaniem bryczek konnych, które wytwarzano do 1925 roku. W 1881 roku rozszerzono działalność firmy o produkcję wagonów
kolejowych, a w 1897 roku wyprodukowany został pierwszy samochód
osobowy marki, bazujący na automobilu Benza – model Präsident. Nazwę
Tatra przedsiębiorstwo przyjęło w 1921 roku.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tatra_(przedsi%C4%99biorstwo)
Praga – byłe czeskie (do 1993 roku czechosłowackie) przedsiębiorstwo produkujące motocykle, samochody osobowe i ciężarowe oraz autobusy pod własną marką, istniejące w latach 1907–2006 i ponownie od 2011.
W 1907 roku w Pradze doszło do połączenia dwóch firm – „První
Českomoravská továrna na stroje” i wytwórnią barona Frantiska
Ringhoffera. W wyniku fuzji powstała „Pražska továrna na automobily”, a
rok później zmontowano pierwsze sześć samochodów osobowych na licencji Isotty Fraschini[1]. W 1910 roku zmontowane zostały pierwsze ciężarówki na licencji firmy Dykomen. W 1911 roku powstały pierwsze własne konstrukcje z przyczepą o nazwie Praga V o ładowności 4 i 5 ton. Wybuch I wojny światowej zahamował produkcję samochodów osobowych. W roku 1917 powstała ciężarówka Praga N.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Praga_(przedsi%C4%99biorstwo)
Avia – czeskie (do 1993 roku czechosłowackie) przedsiębiorstwo, ulokowane w stolicy Czech – Pradze, produkujące samochody ciężarowe oraz autobusy, a dawniej samoloty. W Pradze, w nieczynnej rafinerii cukru konstruktorzy Pavel Beneš i Miroslav Hajn uruchamiają fabrykę samolotów i silników lotniczych, która dostaje nazwę Avia. M.in. zostaje skonstruowany samolot myśliwski Avia B-534 a produkcja samolotów utrzymuje się do końca II wojny światowej.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Avia
IFA W50 – samochód ciężarowy, który produkowany był przez VEB IFA w Ludwigsfelde w NRD w latach 1965–1990. Pod koniec 1959 roku w fabryce Ernst Grube Werdau rozpoczęły się prace nad następcą pojazdu ciężarowego IFA S4000-1. W 1961 roku powstał prototyp W45, który odpowiadał w dużej mierze seryjnej wersji W50. Ze względu na plan, który zakładał produkcję wielkoseryjną, 21 grudnia 1962 r. Rada Ministrów NRD podjęła decyzję o budowie fabryki i uruchomieniu produkcji w Ludwigsfelde. W czerwcu 1964 roku położono kamień węgielny pod tłocznię, a 1 lipca 1965 roku w nowo wybudowanej VEB IFA ruszyła produkcja W50 (od Werdau).
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/IFA_W50
Robur – samochód, produkowany przez VEB ROBUR-Werke Zittau w NRD w latach 1961–1991 jako ciężarówka i autobus. Wytwarzano go z napędem na cztery koła AWD i 4x2. Prace nad pojazdem rozpoczęto w 1957 roku, powstał wtedy m.in. prototyp LO 2500 w wersji autobus. W 1961 roku na wiosennych Targach Lipskich odbył się debiut Robura LO 2500. W tym samym roku rozpoczęła się produkcja seryjna samochodu. Pojazd ten był następcą przestarzałego już modelu Robur Garant 30K/32. Nowy Robur charakteryzował się nowoczesną na owe czasy stylistyką kabiny, chłodzonym powietrzem silnikiem R4 o pojemności 3,3 l i mocy 70 KM oraz ładownością do 2,5 tony. Powstała też wersja z napędem 4x4 o ładowności 1,8 tony, która otrzymała oznaczenie LO 1800A. Od 1964 do 1973 roku powstało około 2 tys. egzemplarzy z silnikiem Diesla.
Więcej na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Robur_(samoch%C3%B3d)
Škoda już przed wojną produkowała autobusy i ciężarówki pod nazwą 706. Pod koniec lat 40. wówczas czechosłowackie przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję nowych modeli o tej nazwie z nadwoziem na licencji również czechosłowackiej Karosy. Produkowano także ciężarówkę o nazwie Škoda 706 R. Škoda 706 – samochód ciężarowy produkowany przez przedsiębiorstwo Škoda w latach 1939-1943. W pojeździe montowano czterocylindrowy silnik OHV o pojemności 8554 cm³ i mocy 110 KM (80,9 kW), który napędzał tylne koła. Maksymalna prędkość, jaką mógł osiągnąć ten pojazd wynosiła 52 km/h. Na podwoziu samochodu ciężarowego montowano także nadwozia autobusów.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_706
LIAZ (Liberecké Automobilové Závody) – czeska (do 1993 roku czechosłowacka) fabryka samochodów ciężarowych z siedzibą w Jabłońcu nad Nysą. W 1951 roku początkowo w Libercu powstała fabryka LIAZ na terenach dawnej fabryki „Reichenberger Automobilfabrik”, gdzie trafiła część produkcji Škody. Model 706 produkowany był jako Škoda i LIAZ jednocześnie. W roku 1957 powstał model 706RT, natomiast w 1960 r. ciągnik siodłowy 706RTTN. W 1989 roku zaczęła się restrukturyzacja firmy. LIAZ przekształcił się w „Truck International AS”, filię Škody.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/LIAZ
Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Decyzja o skonstruowaniu i rozpoczęciu produkcji nowej polskiej ciężarówki, potrzebnej do prac przy odbudowie kraju po II wojnie światowej, zapadła na najwyższym szczeblu państwowym w kwietniu 1946 roku. Szczegółową dokumentację techniczną pojazdu opracowało nowo utworzone Centralne Biuro Badań i Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego nr 5 (CBBK-5) w Łodzi.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_20
Star 21 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1957-1960 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. W trakcie wieloletniej eksploatacji samochodów ciężarowych Star 20, ujawnione zostały wady oraz niedoskonałości tej konstrukcji, które przyczyniały się utrudnień w eksploatacji oraz niemożności zaspokojenia przez ten model potrzeb jego użytkowników. W wyniku prac Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie w 1956 roku skonstruowano prototyp średniego samochodu ciężarowego Star 25 o ładowności 4000 kg. Jednak brak możliwości technicznych oraz finansowych oraz przedłużające się prace nad jednostką napędową o lepszych parametrach, jak i konieczność szybkiego zastąpienia Stara 20, doprowadziły do rozpoczęcia w lipcu 1957 roku produkcji seryjnej samochodu Star 21, w którym zastosowano jedynie pewną cześć zmodernizowanych elementów z prototypu opracowanego w 1956 roku.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_21
Star 25 − polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1960-1971 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. W 1956 roku zaprezentowano prototyp samochodu ciężarowego Star 25, który był rezultatem wieloletnich prac konstrukcyjnych prowadzonych w Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie, mających na celu opracowanie następcy dla produkowanego od 1948 roku modelu Star 20. W prototypie tym zastosowano nową dwuosobową, kabinę wagonową typu K26.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_25
Star 28 i Star 29 – samochody ciężarowe stanowiące konstrukcję przejściową pomiędzy poprzednimi modelami (Star 25 i jego odmiana z silnikiem wysokoprężnym - Star 27), a modelem docelowym jakim był Star 200. Star 28 był napędzany silnikiem wysokoprężnym, natomiast Star 29 posiadał silnik benzynowy i był ostatnim modelem z tego rodzaju jednostką napędową, produkowanym przez starachowicką fabrykę. Stary 28 i 29 wprowadzono do produkcji w 1968 roku. Od Starów 200 różniły się głównie ładownością. W ich konstrukcji wykorzystano wiele zmodernizowanych elementów ze Starów 25 i 27. Wśród najważniejszych były: silnik o powiększonej mocy, skrzynia biegów o wzmocnionych kołach zębatych oraz wzmocniony most tylny. Wszystkie pozostałe podzespoły pochodziły z projektowanego i przygotowywanego do produkcji Stara 200. Stare elementy konstrukcyjne były stopniowo usuwane, aż do osiągnięcia 100% udziału części Stara 200, czyli przekształcenia w nowy model.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_28/29
Star 27 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1962-1971 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. W pierwszej połowie lat 50. w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie rozpoczęto prace konstrukcyjne nad silnikiem wysokoprężnym, który miał być zastosowany w nowym modelach samochodów ciężarowych FSC Star.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_27
Star 244 – samochód ciężarowy, produkowany przez polską firmę FSC Star w Starachowicach.W 1965 roku Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach rozpoczęła prace nad nową serią aut oznaczoną jako „200”. Miała zastąpić modele serii 28/29. Skonstruowano wtedy dwa prototypy: szosowego Stara 200, oraz jego uterenowioną odmianę nazwaną 244. Oba pojazdy miały jeszcze kabiny z modelu 28/29.Model 244 był produkowany bez większych zmian do roku 2000 (niektóre źródła podają do 1998r). W 1987 roku auto otrzymało unowocześnioną odchylaną kabinę z lekko zmienionym wyglądem zewnętrznym (ściana przednia, dach, drzwi, błotniki z nadkolami, stopnie wejściowe, zegary deski rozdzielczej). Dla Wojska Polskiego dostarczono 927 samochodów Star 244. Na przełomie lat 1969-1970 wykonano partię próbną 10 szt. modelu 200, a z nią egzemplarz doświadczalny modelu 244. Auto w barwach wojskowych, ze skrzynią ładunkową i plandeką było opracowane i testowane we współpracy z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku (podobnie jak Star 266). Zbudowana w oparciu o podzespoły Stara 200 konstrukcja miała być odpowiedzią na zapotrzebowanie gospodarki, szczególnie rolnictwa, leśnictwa, budownictwa, energetyki, a także służb mundurowych, tj. wojska i straży pożarnej.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_244
Star 266 – polski terenowy samochód ciężarowy
zaprojektowany do przewozu ładunków i ludzi po szosie i w terenie oraz
holowania przyczepy o masie do 4 ton. Produkowany seryjnie w latach
1973-2000 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych „Star” w Starachowicach. Używany jako podstawowy samochód ciężarowo-terenowy w Wojsku Polskim. W 1968 roku w Ośrodku Badawczo Rozwojowym FSC Star, Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie oraz Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku
rozpoczęto prace konstrukcyjne nad nowym polskim terenowym samochodem
ciężarowym, będącym następcą produkowanej od 1965 roku rodziny
samochodów Star 660. Pierwszy prototyp Stara 266 zbudowany został w 1969 roku.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_266
Autosan – marka polskich autobusów, produkowanych niegdyś w Sanockiej Fabryce Autobusów „Autosan”, a obecnie przez Autosan Sp. z o.o. w Sanoku. Historia przedsiębiorstwa sięga pierwszej połowy XIX wieku. Dwaj byli powstańcy listopadowi z zaboru rosyjskiego Mateusz Beksiński (1814–1886) i Walenty Lipiński (1813–1898) osiedlili się w Sanoku.
W 1832 założyli kowalsko-kotlarski zakład rzemieślniczy, w którym
rozpoczęli produkcję kotłów, narzędzi miedzianych i innych przedmiotów
użytkowych. Warsztat był umiejscowiony przy obecnej ulicy Podgórze.
Z czasem uruchomiono w nim produkcję narzędzi i urządzeń dla górnictwa i
przemysłu naftowego, przemysłu gorzelniczego i browarnictwa. W 1886 Walenty Lipiński przekazał warsztat synowi, niespełna 30-letniemu Kazimierzowi.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autosan
FSC Żuk – rodzina polskich samochodów dostawczych produkowana w FSC w Lublinie. Jednakże w okresie produkcji tego samochodu w FSC jego konstrukcja ulegała unowocześnieniu (szczególnie w latach 70]),
wprowadzono mocniejsze i oszczędniejsze silniki, zmieniono skrzynię
biegów, unowocześniono wygląd zewnętrzny. Następcą stał się samochód
dostawczy FS Lublin seryjnie produkowany od października 1993 roku.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/FSC_%C5%BBuk
Nysa – polski samochód dostawczy produkowany w Nysie w latach 1958–1994.
W 1952 roku w Nysie
utworzono Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych. Dotychczas, w latach
1947-1951 w zakładzie tym, noszącym nazwę Fabryki Mebli Stalowych
„Zachód”. wykonywano łóżka szpitalne, krzesła, biurka, szafki oraz kasy
pancerne.
Po decyzji o zmianie profilu produkcji zakładów przystąpiono do
opracowania, a następnie produkcji nadwozi specjalnych i
specjalizowanych, przystosowanych do zabudowy na podwoziach polskich samochodów ciężarowych FSC Lublin-51 oraz Star 20. Budowano nadwozia furgonowe różnego przeznaczenia, a także nadwozia warsztatowe i kina objazdowe.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/ZSD_Nysa
KAMAZ, KamAZ – (ros. ОАО «КАМАЗ» – Камский автомобильный завод, Kamskij Awtomobilnyj Zawod) – rosyjski producent samochodów ciężarowych, z siedzibą w miejscowości Nabierieżnyje Czełny . Ciężarówki KAMAZ zaprojektowano w nowoczesny jak na swoje czasy
sposób (silnik umieszczony pod unoszoną kabiną), wyposażono je
standardowo w jednostkę V8 (co jest rzadkością w przypadku innych
producentów), która mogła poradzić sobie z ciężkimi warunkami pracy.Dziś zakłady KAMAZ składają się z 9 fabryk, zlokalizowanych także poza Rosją
(Wietnam, Indie, Kazachstan), wyspecjalizowanych w produkcji różnych
podzespołów, Są drugimi w Federacji Rosyjskiej pod względem wielkości
produkcji, oraz jedynymi zakładami w Rosji produkującymi pełną gamę
samochodów ciężarowych różnego typu. Zakłady KAMAZ posiadają fabryczną
załogę startującą w rajdach m.in. Dakar specjalnie przygotowanym KAMAZ-em.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/KAMAZ
FSO Polonez – samochód osobowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku. Powstał jako następca Polskiego Fiata 125p,
który był jednak produkowany równolegle aż do 1991 roku. Samochód
przeszedł kilka większych modernizacji, wprowadzono także kolejne
odmiany.
Samochód odziedziczył po poprzedniku większość rozwiązań technicznych, w
tym: układ przeniesienia napędu, zmodyfikowane silniki, układ hamulcowy
oraz zawieszenie. Nowością było 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez
Polski Fiat 125p – samochód osobowy klasy średniej, produkowany w Polsce w FSO w Warszawie od 1967 do 1991 roku na podstawie licencji włoskiej firmy FIAT. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku nazwę zmieniono na FSO 125p. Spotykane są też oznaczenia FSO 1300/1500. Potocznie nazywany Dużym Fiatem. Samochód został wprowadzony jako następca dla Warszawy 223/224. Konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli: Fiat 125 i starszego 1300/1500. Produkcję rozpoczęto 28 listopada 1967.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p
Škoda 100/110 – samochód osobowy produkowany w zakładach Škody w Mladá Boleslav w latach 1969 - 1977. Pojazd zaprezentowano oficjalnie w sierpniu 1969 roku. W latach 1969-1977 powstało 819 787 egzemplarzy modelu 100 i 259 921 egzemplarzy modelu 110 (1 079 708 egzemplarzy obu modeli łącznie). Samochód pod względem konstrukcyjnym był niemal identyczny z modelem 110, główną zmianą był wygląd nadwozi. Z przodu pojazdu zastosowano szerszy chromowany pas pomiędzy reflektorami, nad lewym przednim kołem umieszczono stylizowaną literkę "K" oznaczającą fabrykę w Kvasinach. Nadwozie było niższe o 4 cm od wersji sedan, zastosowano szerokie drzwi ułatwiające wsiadanie do tylnego rzędu siedzeń. W porównaniu z modelem 100 zastosowano mniejsze koło kierownicy. Samochód był cięższy od konstrukcyjnego pierwowzoru, co w połączeniu z silnikiem o niezmienionej mocy nie gwarantowało lepszych osiągów.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_100
Škoda Octavia − samochód osobowy produkowany w latach 1959−1971 w Mladej Boleslavi, następca modelu 440. Na bazie Octavii wytwarzano także modele: Octavia Super (następca Škody 445), Octavia Touring Sport (TS), Octavia 1200 TS oraz Octavia Combi. Po zakończeniu produkcji modelu podstawowego i wprowadzeniu na rynek Škody 1000 MB nadal trwała produkcja wersji kombi, którą zakończono w 1971 roku.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Octavia_(1959)
Škoda 1203/TAZ 1500 – samochód dostawczy występujący w wielu odmianach nadwozia, produkowany w Czechosłowacji i powstałych po jej rozpadzie krajach w latach 1968–1999 przez Škodę oraz TAZ a od 1999 roku na indywidualne zamówienia przez Ocelot Auto. Pierwszy prototyp tego modelu oznaczony symbolem Škoda 979 zaprezentowano w roku 1957, miał on silnik z osobowej Škody 1201. W 1962 roku we współpracy z ČZ Strakonice na podwoziu Škody 1203 zbudowano samochód rolniczy (tzw. agromobil) Škoda 998 na wzór niemieckiego Unimoga, łącznie powstały 23 egzemplarze tego oryginalnego pojazdu.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_1203
Škoda 1000 MB − samochód osobowy produkowany przez czechosłowacką firmę AZNP w Mladá Boleslav od roku 1964 do 1969, pierwszy z serii samochodów Škody z silnikiem umieszczonym z tyłu nadwozia. Decyzja o skonstruowaniu nowego samochodu popularnego (następcy Škody 440) zapadła w 1955 roku. Na początku 1956 gotowe były już pierwsze prototypy. W 1964 zaprezentowano efekt niemal dziesięcioletniej pracy Škodę 1000 MB. Jego produkcję rozpoczęto w Mladá Boleslav, a z okazji tysięcznej rocznicy lokacji miasta, do nazwy nowego modelu Škody dodano litery MB (Mladá Boleslav). Podstawowy model (typ 990) posiadał silnik o pojemności 988 cm³ i mocy 42 KM przy 4650 obr./min,momencie 68,7 Nm przy 2800 obr./min, umieszczony z tyłu samonośnej czterodrzwiowej karoserii.Przyspieszenie do 80 km/h trwało 15,5 s, prędkość maks. 120 km/h przy średnim spalaniu 7 l/100km. Po dwóch latach produkcji moc silnika zwiększono do 48 KM (typ 721) przy 4750 obr./min, moment obrotowy 73,5 Nm/3000 obr./min.Wersja ta przyspieszała do 80 km/h w 14-16 s i osiągała prędkość 125 km/h,średnie spalanie 7,6 l/100km.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_1000_MB
Škoda 742 − rodzina kompaktowych samochodów osobowych produkowanych w Czechosłowacji pod marką Škoda w latach 1976−1990. Należały do niej przede wszystkim wielkoseryjne modele Škoda 105 i 120 oraz mniej liczne: 125, 130, 135, 136. Zastąpiła modele 100/110. Do napędu używano benzynowych silników R4 OHV montowanych za tylną osią pojazdu na którą przenoszony był napęd. Następcą został przednionapędowy model Favorit.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_742
Škoda Favorit – samochód osobowy klasy samochodów miejskich produkowanych przez firmę Škoda Auto na przełomie lat 80. i 90. XX wieku (typ 781). Pierwszy model o tej nazwie produkowany był jeszcze przed wojną (typ 904/923). Favorit (typ 781) była produkowana w latach 1988–1995, także montowana w Polsce. Prace badawczo-konstrukcyjne nad nowym samochodem osobowym, który zastąpiłby przestarzały model 120, rozpoczęto w Mladá Boleslav już w 1982 roku. W poszukiwaniu projektanta nadwozia, czeska firma nawiązała kontakty z kilkoma włoskimi stylistami. Ostatecznie karoserię samochodu zaprojektowało znane włoskie biuro projektowe Bertone.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Favorit
FSC Lublin-51 – polski samochód ciężarowy małej ładowności, stanowiący licencyjną wersję radzieckiego samochodu GAZ-51. Produkcję seryjną rozpoczęto 7 listopada
1951 roku, a zakończono w czerwcu 1959 roku. Model ten zastąpiony
został w ofercie producenta przez opracowany w kraju samochód dostawczy FSC Żuk. Łącznie wyprodukowano 17 479 egzemplarzy samochodu FSC Lublin-51. W grudniu 1948 roku zapadła decyzja o rozpoczęciu w Lublinie w przedwojennych zakładach firmy Lilpop, Rau i Loewenstein, produkcji samochodów ciężarowych na licencji radzieckiego modelu GAZ-51.
Umowa licencyjna ze stroną radziecką podpisana została 22 lipca 1950
roku. Według początkowych założeń roczna produkcja zakładu miała wynosić
około 12 tys. egzemplarzy, jednak pod koniec 1950 roku zwiększono
postanowienia produkcyjne do poziomu 25 tys. sztuk rocznie.
Pierwszy egzemplarz tego samochodu zmontowany został 7 listopada 1951 roku z części dostarczonych przez licencjodawcę.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/FSC_Lublin-51
FS Lublin – samochód osobowo-dostawczy klasy średniej produkowany przez polskie przedsiębiorstwo FS w latach 1993 – 1998, pod południowokoreańską marką Daewoo jako Daewoo Lublin w latach 1998 – 2001, przez polskie przedsiębiorstwo Andoria jako Andoria Lublin w latach 2001 – 2003, pod brytyjsko-rosyjską marką Intrall jako Intrall Lublin w latach 2003 – 2007, pod polską marką DZT jako DZT Pasagon w latach 2011 – 2012 oraz pod polską marką Honker jako Honker Van w latach 2012 – 2013.
Pod koniec lat 70. i przez całe lata 80. w lubelskiej fabryce, a także we współpracy z ZSD
w Nysie powstawały zunifikowane ze sobą prototypy samochodów
dostawczych, które charakteryzowały się dość nowoczesną na ówczesne
czasy sylwetką i bardzo dużym podobieństwem do seryjnie produkowanego
później Lublina. Prace miały na celu stworzyć następcę dla
przestarzałego już Żuka oraz Nysy.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/FS_Lublin
Fiat 126 (centoventisei) – samochód osobowy klasy aut najmniejszych, konstrukcji włoskiego producenta Fiat, produkowany w latach 1972–2000. Produkowany był przez Fiata oraz na licencji przez polską Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (od 1992 część koncernu Fiat jako Fiat Auto Poland) jako Polski Fiat 126p (we Włoszech do 1980, w Polsce w okresie od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000). Fiat 126 był następcą i rozwinięciem technicznym produkowanego od 1957 modelu 500 Nuova. Zachowano ogólną koncepcję samochodu, napędzanego benzynowym, czterosuwowym, chłodzonym powietrzem silnikiem typu R2, umieszczonym w tylnej części pojazdu. Napęd był przenoszony poprzez 4-biegową ręczną skrzynię biegów na koła tylne.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126
FSO Warszawa – polski samochód osobowy produkowany w latach 1951–1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda, rozwijaną następnie przez FSO. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej. Jednostką napędową był benzynowy silnik R4 o pojemności skokowej 2120 cm³ – dolnozaworowy M-20, a od 1962 górnozaworowy S-21.
Moment obrotowy przekazywany był poprzez suche jednotarczowe sprzęgło,
3-biegową ręczną skrzynię biegów (od 1971 w niewielkiej liczbie
egzemplarzy skrzynia 4-biegowa) i wał napędowy na oś tylną.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa
FSO Syrena – rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach 1957–1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej pod marką FSM Syrena. Wyprodukowano 521 311 egzemplarzy. Decyzja o rozpoczęciu prac projektowych nad nowym polskim samochodem
małolitrażowym została podjęta w maju 1953 roku przez ówczesne Prezydium Rządu. W czerwcu tego samego roku FSO otrzymała oficjalne zlecenie opracowania konstrukcji samochodu popularnego, wydane przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego oraz Centralny Zarząd Przemysłu Motoryzacyjnego.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Syrena
Wartburg – rodzina samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach 1955–1991 przez fabrykę VEB Automobilwerk Eisenach w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. Po II wojnie światowej, w wyniku podziału Niemiec, koncern BMW utracił swoją główną wytwórnię samochodów w Eisenach – znalazła się ona na terenie wschodnich landów. „Nowi właściciele” początkowo kontynuowali produkcję przedwojennych aut BMW pod marką EMW (potem IFA). Produkcję pierwszego pojazdu w fabryce w Eisenach, Wartburga, rozpoczęto w 1898 roku na licencji francuskiego Decauville. Był to nieduży pojazd napędzany czterosuwowym silnikiem o pojemności 0,8 l. Cena samochodu wynosiła 3500-3950 złotych marek .W 1928 roku fabryka zostaje wykupiona przez BMW, po II wojnie światowej trafiła w ręce sowieckie, zaś w 1952 roku została upaństwowiona. W roku 1953 przeniesiono produkcję pojazdu IFA F9 (bliźniaczego do DKW F89) ze Zwickau do Eisenach. W 1955 roku zakończono produkcję BMW z sześciocylindrowym silnikiem czterosuwowym, co zapoczątkowało w fabryce erę silników dwusuwowych.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(samoch%C3%B3d)
Łada Samara – samochód osobowy segmentu C produkowany przez radziecką, następnie rosyjską firmę AwtoWAZ pod marką Łada, a na rynek rosyjski początkowo jako WAZ Sputnik. Sprzedaż trzydrzwiowego modelu uruchomiono w 1984 roku. Produkcję zakończono w 2013 roku. Nowoczesna przednionapędowa Łada Samara miała być hitem Związku
Radzieckiego zarówno na rynku zagranicznym, jak i wewnętrznym,
zastępując starzejącą się linię „klasyki” (Łada 2101 i pochodne).
Rodzinę zupełnie nowych, nowoczesnych silników 1.1 (55 KM), 1.3 (65 KM) i 1.5 (72–75 KM) zaprojektowano we współpracy z Porsche. Także zarówno konstrukcja podzespołów mechanicznych, jak i nadwozia – „dynamiczna” 3-drzwiowa i od roku 1986 „rodzinna” 5-drzwiowa, później od roku 1990
także sedan 4-drzwiowy – była w momencie debiutu nowoczesna, choć
uproszczona i zdecydowanie słabo dopracowana w porównaniu do
konkurencji.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81ada_Samara
Trabant – marka samochodów osobowych produkowanych w Niemieckiej Republice Demokratycznej w latach 1957–1991 w kombinacie VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau, którego początki sięgają 1904 roku. Trabant był rozwinięciem taniego i małego samochodu osobowego AWZ P70, produkowanego w tych samych zakładach od 1955 roku. W samochodzie tym zastosowano karoserię z tworzywa sztucznego zwanego duroplastem. Wykorzystanie tworzyw sztucznych podwyższyło odporność auta na korozję. Karoseria z duroplastu ma podwyższoną wytrzymałość na zgniatanie; w razie pożaru duroplast nie pali się, a jego temperatura topnienia jest zbliżona do temperatury topnienia aluminium. Poza duroplastem zastosowano też inne rozwiązania techniczne, kontynuowane w następnych modelach: małolitrażowy silnik dwusuwowy, duże szyby, stosunkowo pojemne wnętrze itp.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Trabant_(samoch%C3%B3d)
GAZ-21 Wołga (ros. ГАЗ-21 Волга), początkowo M-21 Wołga – samochód osobowy klasy średniej wyższej, produkowany w radzieckich zakładach GAZ w Gorkim w latach 1956–1970, pierwsza generacja modelu Wołga. Był to jedyny samochód średniej klasy produkowany w tym okresie w ZSRR. Oprócz sedana GAZ-21, produkowano też kombi GAZ-22
i specjalną mocniejszą wersję GAZ-23. Samochód ten był także
przedmiotem szerokiego eksportu, w tym do krajów zachodnich. Oprócz
użytku prywatnego, powszechnie używany był jako taksówka i samochód
służbowy dla funkcjonariuszy państwowych w krajach bloku wschodniego, w tym Polsce. Zbudowano 639 478 Wołg pierwszej generacji, razem z wersją kombi.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/GAZ-21_Wo%C5%82ga
KrAZ (ukr. Кременчуцький автомобільний завод (КрА́З); Kremenczućkyj Awtomobilnyj Zawod, ros. Кременчу́гский автомоби́льный заво́д (КрАЗ); Kremenczugskij Awtomobilnyj Zawod) – producent samochodów ciężarowych mający swoją siedzibę w Krzemieńczuku na Ukrainie. Początki fabryki sięgają lat 30., kiedy to na przedmieściach Krzemieńczuka zbudowano fabrykę samolotów. II wojna światowa wpłynęła na zahamowanie rozwoju zakładów, a po wojnie potrzeby kraju wymusiły przebranżowienie fabryki na produkcję przęseł mostowych. Nikita Chruszczow przeforsował plan tworzenia wielkich plantacji kukurydzy, dzięki czemu 1 sierpnia 1956 roku fabryka przeszła kolejne przebranżowienie, tym razem zamieniła się w Kremenczućkyj Kombajnowyj Zawod i rozpoczęła produkcję kombajnów typu KU 2A do zbioru kukurydzy. W kwietniu 1958 roku decyzją KC KPZR postanowiono o przeniesieniu produkcji trzyosiowych ciężkich ciężarówek JaAZ z Jarosławia do Krzemieńczuka.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/KrAZ
ZiŁ (ros. ЗиЛ, skrót od Завод имени Лихачёва; Zakład imienia Lichaczowa) – radziecki, a następnie rosyjski producent samochodów ciężarowych, autobusów oraz samochodów luksusowych i opancerzonych dla dygnitarzy. Nazwę ZiS nosiła przez 23 lata Awtomobilnoje Moskowskoje Obczestwo (AMO) – jedna z pierwszych wytwórni samochodowych w Rosji powstała w 1916 roku. W 1933 roku fabrykę przemianowano na Zawod Imieni Stalina (ZIS), natomiast w 1956 roku ponownie, tym razem na Zawod Imieni Lichaczowa (ZiŁ).
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zi%C5%81
Łada Niva – samochód terenowy klasy miejskiej produkowany pod rosyjską marką Łada od 1977 roku. Od 1998 roku produkowana jest druga generacja modelu.Łada Niva I została zaprezentowana po raz pierwszy w 1977 roku. Niva o kodzie fabrycznym 2121 uważana jest za pierwszy samochód WAZa nie bazujący bezpośrednio na licencji FIATa. Choć trzydrzwiowe nadwozie oraz system przeniesienia napędu na 4 koła stworzony został przez inżynierów zakładów WAZ, wiele komponentów zostało przeniesionych z poprzednich modeli Łady bazujących na licencyjnych technologiach FIATa. Produkcję rozpoczęto w 1977 roku i jest kontynuowana po dzień dzisiejszy. Jedyne zmiany objęły jednostki napędowe, klapę bagażnika i wykończenie wnętrza. Początkowo auto wyposażono w gaźnikowy silnik o pojemności 1600 cm³ i mocy maksymalnej 54 kW (72 KM) znany z modelu 2107 oraz 4- lub 5-biegową skrzynię manualną.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81ada_Niva
GAZ-53 – samochód ciężarowy produkowany przez firmę GAZ w latach 1961-1993. Pierwsza wersja nosiła oznaczenie GAZ-53F. Do jej napędu użyto silnika pochodzącego z samochodu GAZ-51 o mocy 90 KM. Produkcja tego wariantu trwała do 1966 roku. Zaprezentowano wtedy nowszą wersję modelu, nazwaną po prostu GAZ-53. Do napędu użyto nowego silnika ZMZ V8 o mocy 115 KM. W 1965 przeprowadzono kolejną modernizację, zwiększono ładowność do 4000 kg, nowy model oznaczono jako GAZ-53A. Napęd przenoszony był na oś tylną poprzez 4-biegową mechaniczną skrzynię biegów (biegi III i IV synchronizowane). Od 1984 roku produkowano ulepszoną wersję GAZ-53-12. Samochód powstawał w wielu wersjach, m.in: wóz strażacki, wariant long-cab (dłuższa kabina pasażerska), w oparciu o GAZa-53 budowano także autobusy. Do końca lat 80. powstawała także bliźniacza wersja - GAZ-52. Charakteryzowała się ona ładownością 2500 kg oraz silnikiem stosowanym w wersji GAZ-53F o mocy zredukowanej do 75 KM - samochód zużywał na przejechanie 100 km średnio 22 litry paliwa.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/GAZ-53
GAZ-66 – samochód ciężarowy produkowany przez firmę GAZ w latach 1964-1999. Do napędu użyto silnika V8 o pojemności 4,3 litra. Samochód wyposażony był w 4-biegową skrzynię biegów (III i IV bieg zsynchronizowane) z reduktorem. Napędzane były obie osie. GAZ-66 w wielu krajach na całym świecie ze względu na swoją niezawodność oraz możliwości terenowe zyskał status legendy. Wyprodukowano łącznie 965 941 sztuk.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/GAZ-66
Łada (Lada, ros. Лада) – marka samochodów osobowych produkowanych przez rosyjski koncern AwtoWAZ (ros. АвтоВАЗ). W latach 1970–2004 samochody sprzedawane były na rynek wewnętrzny pod oznaczeniem fabrycznym WAZ i marką Żyguli (ros. Жигули) lub Sputnik (w przypadku modeli linii Samara). Od 1971 r. na eksport i od 2004 r. w Rosji pojazdy te są oferowane pod marką Lada (polską transkrypcją rosyjskiej nazwy Лада jest Łada, natomiast oficjalnie przez producenta stosowana jest międzynarodowa latynizacja Lada). Na podstawie podpisanej w maju 1966 roku umowy (licencja Fiata 124) w kwietniu 1970 roku ruszyła produkcja samochodu WAZ 2101 Żyguli. Ten model produkowano aż do 1988 roku (kombi w latach 1971–1986 pod nazwą WAZ 2102). W toku rozwoju konstrukcji WAZ 2101 powstały modele: WAZ 2103, WAZ 2104 (kombi), WAZ 2105, WAZ 2106 i WAZ 2107, nazywane na rynek wewnętrzny Żyguli, a na eksport Lada (Łada).
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81ada_(marka_samochod%C3%B3w)
FIAT 124 – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod włoską marką FIAT w latach 1966–1974 (sedan i kombi), 1967–1976 (coupé), 1967–1985 (spider). Zastąpił Fiata 1300/1500. Miał wspólną płytę podłogową z modelem 125, który był jego bardziej luksusową wersją. Wyposażany był w czterocylindrowe silniki o pojemności 1197 cm³ o mocy 60 KM i 1438 cm³ o mocach 70 (wersja Special) i 80 KM (Special T). Modernizacje wersji coupé przeprowadzono w latach 1970 i 1973, spider zaś w latach: 1970, 1973 i 1983. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1967 samochód zajął 1. pozycję. Fiat 124 został zastąpiony modelem 131.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_124
Fiat 130 – samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez włoski koncern motoryzacyjny FIAT w latach 1969–1977. Największa i najbardziej luksusowa limuzyna w dziejach marki. Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 1969 roku jako następca modelu 2300. Pojazd został zaprojektowany przez legendarnego konstruktora Dantego Giacosa. Silnik pojazdu zbudowany został przez Aurelio Lamprediego. Giacosa, projektując pojazd, powiększył w każdą stronę karoserię modelu 125, która opatrzona została dużą ilością chromowanych elementów.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_130
FIAT 131 – samochód osobowy klasy średniej-niższej, produkowany przez firmę FIAT w latach 1974-1984. Fiat 131 był zupełnie nowym modelem, posiadał zębatkową przekładnię kierowniczą, w przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, w tylnym sprężyny śrubowe, 4 drążki reakcyjne i drążek Panharda prowadziły sztywny most. Początkowo wyposażany był w silniki z wałkiem rozrządu w kadłubie (OHV) (pierwszy silnik, w którym wałek w kadłubie napędzany był paskiem zębatym) czterocylindrowe o pojemności 1297 cm³ (65 KM) i 1585 cm³ (75 KM). W 1976 roku pojawiła się wersja 131 Abarth z silnikiem DOHC o pojemności 1995 cm³ i mocy maksymalnej 140 KM.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_131
Fiat 132 – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez włoskie przedsiębiorstwo FIAT w latach 1972–1981 i jako Fiat Argenta a następnie w latach 1981–1985. Fiat 132 zastąpił w produkcji Fiata 125, ale odziedziczył po nim konstrukcję przedniego zawieszenia (wahacze, drążki i amortyzatory) oraz przekładnię kierowniczą i płytę podłogową
do tylnego mostu – tu nastąpiły spore zmiany: zastąpiono resory
eliptyczne sprężynami i drążkami oraz zastosowano dwa skośne drążki
prowadzące, co spowodowało znaczne poprawienie komfortu jazdy.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_132
Fiat 133 był małym samochodem FIAT-a, skonstruowanym przez hiszpańską firmę SEAT i produkowany przede wszystkim jako SEAT 133 na rynek hiszpański w latach 1974–1980. Jako że w tym okresie firma SEAT należała do koncernu Fiata, na niektórych rynkach oferowano go pod marką Fiat. Nadwozie z tyłu i z przodu z wyglądu przypominało model 126 a z profilu 127. Konstrukcyjnie bazował na modelu Fiat 850. Czterocylindrowy silnik, umieszczony z tyłu pochodził z modelu 850 Sport Coupe. Miał on pojemność 903 cm³ i rozwijał moc 34, 37 lub 40 KM. Produkcji zaprzestano po wprowadzeniu na rynek taniego, małego i uniwersalnego modelu Panda, produkowanego również w Hiszpanii jako SEAT Marbella.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/SEAT_133
FIAT 127 – samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez włoski koncern motoryzacyjny FIAT w latach 1971 - 1995. W sierpniu 1973 r. rozpoczęto montaż Fiata 127 w polskich zakładach FSO
pod oznaczeniem Polski Fiat 127p. Prace wykonywane w Polsce obejmowały
bardzo mały zakres, samochody docierały do zakładów prawie gotowe do
jazdy, a dopiero w późniejszym okresie montowano część podzespołów
produkcji polskiej.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_127
Fiat Uno – samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany pod włoską marką FIAT od 1983 roku. Od 2010 roku produkowana jest druga generacja modelu. Fiat Uno I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1983 roku. Nadwozie tego modelu było opracowane przez Giorgetto Giugiaro z firmy Italdesign Giugiaro.
Oficjalna prezentacja nastąpiła 20 stycznia 1983 roku na przylądku
Canaveral na Florydzie. Wyposażano go w silniki (dane patrz niżej)
benzynowe o pojemności 0,9, 1,0, 1,1, 1,3 i 1,5 dm³ oraz silniki
wysokoprężne (1,3 (także jako TURBO) i 1,7 dm³). Ciekawostką jest fakt,
że silnik Diesla 1,3 dm³ opracowano na bazie benzynowej o tej samej
pojemności. Wersja Uno Turbo oferowana była w latach 1985–1989.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_Uno
Zastava Automobili AD (serb.: Застава аутомобили АД, wcześniej Zavodi Crvena Zastava – z serbskiego Zakłady Czerwony Sztandar) – były serbski (wcześniej jugosłowiański) producent pojazdów i broni z siedzibą w mieście Kragujevac. Prócz samochodów przedsiębiorstwo produkowało m.in. karabiny oparte na modelu SKS. Początkowo, założone przed II wojną światową w Kragujevacu (Królestwo Jugosławii) przedsiębiorstwo produkowało wyłącznie sprzęt wojskowy. Wkrótce podjęto wytwarzanie licencyjnych samochodów marki Chevrolet (ok. 400 sztuk), a od roku 1953 produkcja samochodów stała się głównym przedmiotem działalności przedsiębiorstwa. Pierwszym samochodem produkowanym po wojnie był Willys Jeep oparty na licencji amerykańskiej. 12 sierpnia 1954 roku podjęto decyzję o zakupie licencji na produkcję samochodów osobowych w firmie Fiat i rozpoczęto wytwarzanie Fiata 1400 i Fiata 1900 oraz samochodu terenowego Fiat Campagnola.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zastava
Star 660 – polski terenowy samochód ciężarowy o ładowności 4,5 tony produkowany w latach 1965–1983 przez FSC Star. Model ten stanowi modernizację produkowanego od 1958 roku samochodu ciężarowego Star 66. W wyniku zebranych doświadczeń oraz uwag wojska na temat eksploatacji modelu 66 postanowiono unowocześnić oraz w lepszym stopniu dostosować ten pojazd do wykonywania zadań jakich przed nim stawiano.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_660
Steyr-Daimler-Puch – austriacki koncern przemysłu maszynowego i motoryzacyjnego, produkujący w różnych okresach swojej działalności samochody ciężarowe i osobowe, traktory, motocykle, pojazdy opancerzone i broń strzelecką, mający swoją siedzibę w mieście Steyr. Obecnie część produktów wytwarzana jest pod marką Steyr przez oddzielone firmy. Przedsiębiorstwo Steyr Werke AG zostało założone w 1864 roku przez Josefa Werndla. Początkowo produkowano tu broń (karabiny i pistolety).
Pierwsze samochody zaczęto produkować w 1920 roku. W 1935 roku
przedsiębiorstwa: Steyr, Daimler, oraz Puch połączyły się w jeden
koncern o nazwie Steyr-Daimler-Puch AG, którego siedziba znajduje się po
dzisiejszy dzień w mieście Steyr.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch
Ikarus – przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji autobusów. Jego główna siedziba mieści się w Budapeszcie na Węgrzech. Autobusy produkowane są w Székesfehérvárze. Ikarus należał do 2006 roku do koncernu Irisbus. W 1913 roku przedsiębiorstwo skupiło się głównie na budowaniu samochodów i podczas I wojny światowej
miało spore zyski. W 1927 roku Ikarus wygrał międzynarodowy przetarg i
dostarczył 60 krótkich autobusów. Około 1933 roku Ikarus zaczął mieć
problemy finansowe, przez co przerwał produkcję wielu modeli pojazdów. W
1935 roku przedsiębiorstwo wznowiło produkcję i całkowicie
funkcjonowało podczas II wojny światowej. 23 lutego 1949 roku Ikarus połączył się z producentem samolotów Ikarus Gép és Fémgyár Rt.
Więcej informacji na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ikarus



























































































































































































































































































































Komentarze
Prześlij komentarz